Friday, August 5, 2011

resepi diet : ikan masak singgang

assalamualaikum

ni 2nd resepi diet dari fyna..pun sangat senang..and guna ikan..tapi ikan kembung/temenung..ikan banyak protein..so memang sesuaila untuk yang berdiet ni..


bahan-bahanya
bawang merah 1 ulas
bawang putih 1 ulas
cabai besar 1 biji
serai 1 batang
asam keping 1 keping (dalam tu ada 2 keping..adik fyna terletak lebih)
timun setengah batang
serbuk kunyit 1 sudu kecik
garam dan gula secukup rasa


then masukan air..biar mendidih


lepas mendidih masukan ikan..tunggu sampai ikan masak pastu angkat


siap!
senangkan..

jangan lupa try tau!

till then 
good luck!

13 comments:

i'm ezza haniza said...

org pahang pggil ikan mati lemas! hahaha

Ezy Chiaki said...

pebret saye ni ikan singgang..
hehe

NURUL AINI NORAZMAN said...

klu aini masok spital,.demam, or tak sihat la senang cerita baru mak masak menu ni,.hahaha

oshinz said...

kite tak suka makan ikan kembung. tapi kalau buat laksa penang, bleh tambah dua tiga kali. eheheh.

Fyn MazHan said...

Fyn suka masak singgang ni! sedap :) dan low bajet! oh tidak lupa juga, MUDAH! :D nice info sis :)

Noni Safuani said...

not my fave type of fish tp..memang recipe ni senang..and no wonder u look slim.. ^^

cik chinta said...

hari2 makan pon x bosan ni. tp fyna, kang kalo masak camni, saya kaut nasi byk jugak, sbb sedap sangat kuah dia tu bila campur dgn nasi

sya fieqa said...

mmg senang msk cmni..
yang penting sedap..;P
thanx resepi..buleh wat menu bke n sahur..

ain syafain said...

resepi ni ada jugak orang panggil masak demam hehe

cucumahatanakazaman said...

singgang..suke2

Mya said...

suka! sedap! =)

bella hamzah said...

senangnyaaa nak cuba lah....

Dania Eryati said...

memang sedap masak cara ni..ehehehhe tak tau pla boleh mendietkan kite