Wednesday, July 7, 2010

sebatang jari kuku panjang = memelihara sekandang babi??

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya   sama seperti   memelihara sekandang babi!
 jika kesemua jejari kita  menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita   tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda.


The Truth

Jangan ada 
niat   simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari   kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas   apa alasan sekalipun kerana ia tidak  membayangkan kesucian dan  ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang
berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti  memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu  pun yang
di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.


Percayalah.


Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur
dan tidak berjaya.
Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah   kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang .

Untuk yang
bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan   mahu   anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang
sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.


Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis
  manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita
mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk
  kesihatan dan kebersihan diri sendiri
Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah  dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad   Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin   pakailah di jari


1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)



dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk


Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk   dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh
Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut
a.s..

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun 
perempuan. 

 

5 comments:

ardinihumaira said...

a ah tu pasal dni rajin potong kuku.. pastu suka pakai cincin ^__^ hhehe..

:: bubu :: said...

mak ai..
gmbr org tua yg last skali 2 kuku btl pew..?
nmpk sgt xpnh wt keja..
smpi xptah kukunye..

IDA said...

ee...geli i tgk kuku die pnjang mcm tu >.<"

@yuE said...

jappp ekkk nak pi potong kuku la ni...=p

~Ney Ezzo~ said...

sy xsuke kuku pnjg coz sgt rimas...sbb tu suke kuku pendek je..hee